CDM (Clean Development Mechanism) lar land som har forpliktet seg til å redusere utslipp (Annex B land) under Kyoto-avtalen avtalen gjennomføre dette ved å investere i utslippsreduserende prosjekter i utviklingsland. For å godkjennes må prosjektet tilfredstille kravet om “additionality,” det vil si at man kan påvise at disse utslippsreduksjonene ikke ville funnet sted uten ekstra-investeringen fra Annex B landet.
Innebærer ikke additionality implisitt en utslippskvote for U-landene – i og med at man da må referere til en “business as usual” utvikling i utslippene som da spiller samme rolle som “tildelte kvoter” ville gjort i et kvotesystem. Fordelen for u-land er at de slipper å betale mer for “ekstrakvoter” de måtte trenge (utslipp utover det forventede), men på den annen side ville jeg tro det er langt mer praktisk vanskelig og dyrt å skulle dokumentere additionality på prosjektnivå.
Sagt på en annen måte: Kan man designe et kvotesystem som for u-landenes vedkommende ville være “ekvivalent” med CDM-systemet (“gratis ekstrakvoter” hvis egne behov tilsier det, men inntekter i egen lomme fra kvotesalg dersom de reduserer i forhold til den opprinnelig tildelte kvoten)? Eller er det større forskjeller her i tillegg?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar